
І. ВСТУП
Психологічна служба в закладі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психічних умов розвитку особистості.
Діяльність практичного психолога УВКУ ДТЕУ на 2022-2023 навчальний рік враховує наступні нормативно правові документи:
– Конституцію України;
– Закон України «Про освіту»;
– Конвенцію ООН про права дитини;
– Наказ МОН від 22 травня 2018 року №509, зареєстрований в міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337 «Положення про психологічну службу»;
– Концепцію розвитку психологічної служби системи освіти України;
– Етичний кодекс практичного психолога.
А також:
– лист МОН від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії»;
– лист МОН від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»;
– лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»;
– лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національно- патріотичного виховання в закладах освіти України»;
– лист МОН від 27.06.2022 № 1/7035-22 «Про підготовку до початку та особливості організації освітнього процесу в 2022/23 навчальному році» тощо .
Психологічна служба – це структурний підрозділ, який у своїй діяльності забезпечує психологічний супровід освітнього процесу у всіх напрямках.
В час військової агресії набули поширення гострі питання стану психологічного здоров’я здобувачів освіти та їхніх батьків, що впливає і на освітній процес у новому навчальному році, стресові стани, емоційні розлади, високий рівень тривожності форми девіантної і протиправної поведінки, деградація моральних цінностей, незаконні види дитячої праці та ін. Таким чином, посилюється актуальність і соціальне значення психологічного супроводу освітнього процесу.
ІІ. Цілепокладаюча частина
Метою діяльності практичного психолога є: сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Проблема, над якою працює практичний психолог :
«Формування навичок життєстійкості/стресостійкості в учасників освітнього процесу».
Основними завданнями діяльності практичного психолога у 2022/2023 н. р. є:
- здійснювати психологічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб;
- проводити психологічний супровід в умовах воєнного стану;
- запровадити онлайн сторінку та онлайн-консультування;
- адаптувати учасників освітнього процесу до кризових ситуацій;
- проводити профілактичну роботу з метою подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх;
- забезпечити захист прав і свобод дітей, створити безпечне осітнє середовище (запобігання насильству в закладі освіти, домашньому насильству, торгівлі людьми, булінгу, тощо);
- проводити просвітницько-профілактичні заходи з питань сексуальності людини, статевого виховання, ВІЛ/СНІДУ тощо.
Очікувані результати
- Подолання кризових станів;
- Виключення випадків булінгу (цькування), домашнього насильства та дискримінації серед учасників освітнього процесу;
- Подолання питань адаптації серед студентської молоді;
- Підвищення відповідальності здобувачів освіти, формування здатності протистояти негативному впливу однолітків, дорослих та кризовим ситуаціям.
- Збереження та поліпшення психічного здоров’я учасників освітнього процесу.
III. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
№ з\п |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін проведення |
Цільова аудиторія |
Відмітка про виконання |
|
1. |
Діагностика |
|
|
|
|
1.1. |
Провести Діагностику соціальної адаптованості учнів «Методика дослідження соціальної адаптованості» |
Вересень-Жовтень |
Учні І курсу |
|
|
1.2 |
Провести анкетування з метою з’ясування ставлення учнів до здорового способу життя та протиправної поведінки «Здоровий спосіб життя та протиправна поведінка» |
Листопад |
Учні I та II курсу |
|
|
1.3 |
Провести Анкетування щодо обізнаності про поняття булінгу |
Жовтень-Листопад |
Учні I та II курсу |
|
|
1.4 |
Провести анкетування «Картка адаптації першокурсника» |
Вересень-Жовтень |
Учні І курсу |
|
|
1.7 |
Провести діагностику інтернет-залежності молоді |
грудень |
Учні I та II курсу |
|
|
1.8 |
Провести анкетування «Твоє дозвілля» |
Листопад-Грудень |
Учні I та II курсу |
|
|
1.9 |
Провести дослідження психологічного клімату колективу |
Жовтень-Листопад |
Педагоги |
|
|
2. |
Профілактика |
|
|
|
|
2.1 |
Проводити тренінги для зняття втоми, напруги, агресії |
Упродовж року |
Учні I та II курсу |
|
|
2.2 |
Провести бесіду на тему «Психологічна допомога у кризових ситуаціях» |
Жовтень |
І курси |
|
|
2.3 |
Провести бесіди, спрямовані на подолання булінгу та протиправної поведінки «Булінг! Запобігання та протидія» |
Жовтень-Грудень |
І курси |
|
|
2.4 |
Провести бесіду на тему «Причини та чинники, які впливають на процес адаптації учнів нового набору» |
Вересень-Жовтень |
Куратори І, ІІ курсів, класні керівники |
|
|
2.5 |
Ознайомлювати педагогів з технологіями надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу, запровадити та проводити «Психологічної хвилинки» під час занять |
Упродовж року |
Педагогічні працівники |
|
|
2.6 |
Провести Тренінг для педагогів з метою профілактики емоційного вигорання |
Грудень-Січень |
Педагогічні працівники |
|
|
2.7 |
Провести бесіди на теми «Майндфулнес – технології регуляції стресостійкост і з учнями юнацького віку» |
I півріччя |
Учні I та II курсу |
|
|
2.8 |
Проводити бесіди з батьками та надавати поради батькам щодо підтримки дітей у військовий час. Провести бесіди щодо подолання чинників та факторів стресу у дітей (за запитом) |
Упродовж року |
Батьки |
|
|
3. |
Корекція |
|
|
|
|
3.1 |
Провести тренінги «Створення сприятливого соціально-психологічного клімату у педагогічному середовищі» |
Жовтень-Травень |
Педагогічні працівники |
|
|
3.2 |
Індивідуальна корекційна робота з учнями: – із числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування; – із числа дітей з інвалідністю; – соціально-незахищених сімей, тощо |
Упродовж року
|
Учні I та II курсу |
|
|
3.3
|
Провести корекційно-тренінгові занять з подолання тривожності серед учнів |
Упродовж року |
Учні I та II курсу
|
|
|
3.4 |
Проводити індивідуальну та групову роботу з учнями, які мають складнощі стосовно адаптації та мотивації стосовно навчання в училищі |
Упродовж року |
Учні I |
|
|
3.5 |
Провести групові заняття з учнями щодо профілактики шкідливих звичок |
Упродовж року |
Учні I та II курсу |
|
|
4. |
Консультування |
|
|
|
|
4.1 |
Надавати психологічну допомогу учням із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, напівсиротам та учням з багатодітних сімей |
Упродовж року |
Учні I та II курсу
|
|
|
4.2 |
Проводити індивідуальні консультації (за запитами) |
Упродовж року |
Учні I та II курсу |
|
|
4.3 |
Провести групову консультацію на тему: «Адаптація першокурсників» |
Вересень- Листопад |
Куратори І курсів |
|
|
4.4 |
Проводити індивідуальні консультації кураторів, класних керівників з питань девіантної поведінки учнів |
Упродовж року |
Куратори, кл. керівники, майстри ВН |
|
|
4.5 |
Провести групові консультації для учнів на тему: «Мої цілі в житті» «Зрілість молодої людини, запорука успіху» |
II півріччя |
Учні I та II курсу |
|
|
4.6 |
Проводити індивідуальні консультації учнів щодо проблем: – взаємостосунків; – внутрішньо-особистих конфліктів; – проблем з навчанням, мотивацією, адаптацією, тривожністю, тощо |
Упродовж року |
Учні I та II курсу |
|
|
4.7 |
Проводити індивідуальні консультування класних керівників, кураторів, майстрів ВН про форми профілактичної роботи та подолання булінгу, конфліктів, насильства серед учнів |
Упродовж року |
Куратори, кл. керівники, майстри ВН |
|
|
5. |
Просвіта |
|
|
|
|
5.1 |
Провести знайомство з контингентом Ι курсу. Зустрічі з групами першокурсників з бесідою на тему: «Я – психолог, будьмо знайомі?». |
Вересень |
І курси |
|
|
5.2 |
Провести бесіду присвячену Міжнародному дню боротьби з курінням, вживанням наркотичних засобів( 15 листопада) |
Листопад |
Учні I та II курсу |
|
|
5.3 |
Провести годину спілкування, присвячену Міжнародному дню толерантності(16 листопада) |
Листопад |
Учні I та II курсу |
|
|
5.4 |
Провести цикл бесід: -«Формування безпечного освітнього середовища»; – «Протидія булінгу та насильству»; – «Орієнтація в інформаційному просторі, в т.ч. в мережі Інтернет»; – «Орієнтація на збереження здоров’я та дотримання заходів безпеки»; – «Управління емоціями та розвиток емоційного інтелекту»; – «Дотримання балансу між рольовим спілкуванням викладач-учень, батько-дитина»; – «Позиція Я, Ти у встановлення контакту з учнями»; – «Допомога підлітку в кризових ситуаціях»; |
вересень жовтень грудень лютий
березень травень |
І курси |
|
|
5.5 |
Відвідувати заняття теоретичного та виробничого навчання з метою визначення труднощів, які впливають на неуспішність учнів (за запитом адміністрації) |
Упродовж року |
Учні I та II курсу |
|
|
6. Інше |
|||||
№ |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи
|
Термін проведення |
Цільова аудиторія
|
Відмітка про виконання |
|
6.1 |
Підготовка до проведення тренінгів, бесід з учнями, батьками, педагогічними працівниками |
Упродовж року |
Практичний психолог |
|
|
6.2 |
Участь методичних семінарах, нарадах психологів |
Упродовж року |
Практичний психолог |
|
|
6.3 |
Консультації в ЗІППО (за потребою) |
Упродовж року |
Практичний психолог |
|
|
6.4 |
Складання річного та місячного планів |
Вересень-червень |
Практичний психолог |
|
|
6.5 |
Робота в бібліотеці, самопідготовка |
Упродовж року |
Практичний психолог |
|
|
6.6 |
Співпраця з директором обласного центру практичної психології та соціальної роботи |
Упродовж року |
Практичний психолог |
|
|
6.7 |
Співпраця з заступником директора з виховної роботи |
Упродовж року |
Заступник директора з виховної роботи Скиба М.П. |
|
|
Практичний психолог__________ Євгенівна БОРИНСЬКА