
І.ВСТУП
План роботи практичного психолога Ужгородського вищого комерційного училища КНТЕУ на 2021/2022 навчальний рік враховує основні нормативні документи:
- Конституція України;
- Закон України «Про освіту»;
- Законів України: «Про охорону дитинства», «Про охорону праці», «Про інноваційну діяльність»;
- Конвенція ООН про права дитини;
- Наказ МОН України від 22 травня 2018 року № 509, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337 «Положення про психологічну службу»;
- Концепція розвитку психологічної служби системи освіти України;
- Етичний кодекс практичного психолога;
- лист МОНУ від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі світи та попередження і протидії булінгу (цькуванню)»;
- лист МОНУ №1/9-385 від 20.07.2020 року «Деякі питання організації виховного процесу у 2020/2021 н.р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»;
- лист ІМЗО від 27.07.2020 №22.1/10-1495 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти на 2020/2021 н.р.»;
- лист МОНУ від 28.08.2020 №1/9-490 «Щодо створення безпечних умов організації освітнього процесу 2020/2021 навчальному році»;
- лист МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України».
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАЮЧА ЧАСТИНА
У 2021/2022 навчальному році практичний психолог працює над проблемною темою «Створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища та попередження і протидії булінгу».
- Займатися збереженням психологічного здоров’я здобувачів освіти, сприяти повноцінному розвитку особистості, створювати умови для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку.
- Допомагати учням адаптуватися до можливих негативних впливів зовнішнього середовища.
- Здійснювати профілактику і корекцію протиправної поведінки. Пропагувати ведення здорового способу життя.
- Підвищувати психологічну культуру всіх учасників освітнього процесу.
- Забезпечувати соціально-психологічний супровід, адаптацію учнів у закладі освіти, сприяння професійному самовизначенню учнів.
- Здійснювати соціально-психологічну просвіту всіх учасників освітнього процесу.
- Спрямовувати роботу на такі напрямки як соціально-психологічна профілактика та превентивна освіта щодо попередження негативних явищ, булінгу та девіантної поведінки серед здобувачів освіти.
- Здійснювати соціально-психологічну реабілітацію здобувачів освіти, що зазнали різних форм насильства чи знаходяться у скрутному життєвому становищі тощо.
- Забезпечувати фаховий підхід у особистісній орієнтації учнів, раннє виявлення та найбільш повне розкриття їх потенціалу (здібностей та обдарувань).
- Психологічний супровід випускників училища.
- Формувати у учнів поняття гендерної рівності як основи міжособистісної взаємодії.
- Формувати здоровий спосіб життя як складової системи виховання, збереження і зміцнення здоров’я вихованців освітнього закладу, недопущення шкідливого інформаційно-психологічного впливу учнів.
- Здійснювати контроль за перехідними моментами у житті учнів училища.
Практичний психолог здійснює комплекс заходів, направлений на розвиток і психологічний захист учнів під час освітнього процесу. Вивчає психолого-педагогічні особливості здобувачів освіти, батьків та педагогічного колективу.
Зміст роботи практичного психолога з педагогічним колективом
Основна мета роботи – розвиток психологічної культури, розповсюдження знань про вікові особливості учнів, методи педагогічного впливу на особистість здобувача освіти, надання допомоги учням в підготовці до самостійного життя у соціумі та дітям, що опинилися в складних життєвих обставинах.
Завдання:
- Здійснювати профілактику емоційного вигорання серед педагогів.
- Поліпшувати психологічний клімат в педагогічному колективі.
Зміст роботи практичного психолога з батьками
Основна мета – підвищення рівня психологічних знань батьків, що стосується освітнього процесу здобувачів освіти. Допомога у налаштуванні гармонійних відносин між батьками та дітьми.
Завдання:
- Виявляти міжособистісні труднощі батьків з дітьми.
- Здійснювати індивідуальне консультування батьків з приводу подолання труднощів, що виникають в процесі навчання.
III. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін проведення |
Де і з ким проводиться |
Відмітка про виконання |
І. Діагностика |
||||
1.1 |
Діагностика соціальної адаптованості учнів. «Методика дослідження соціальної адаптованості» |
вересень |
учні I курсу |
|
1.2 |
Діагностика рівня згуртова-ності учнів. Провести анкетування |
жовтень |
учні I курсу |
|
1.3
|
Анкетування з метою з’ясування ставлення учнів до здорового способу життя та протиправної поведінки «Здоровий спосіб життя і протиправна поведінка» |
листопад |
учні I курсу |
|
1.4 |
Комплексне вивчення особистості учнів з метою вивчення труднощів у навчанні (в межах групи) «Методика визначення схильності до девіантної поведінки» ( М.Горська) |
грудень-січень |
учні I курсу |
|
1.5 |
Дослідження емоційного стану учня за методикою «Дім-Дерево-Людина» |
березень |
учні I курсу |
|
1.6 |
Анкетування щодо обізнаності поняття булінгу |
жовтень |
учні I курсу |
|
1.7 |
Дослідження соціально-психологічної адаптації К.Роджерса і Р.Даймонда |
квітень |
учні I курсу |
|
2.Профілактика |
||||
2.1 |
Бесіди, спрямовані на подолання булінгу та протиправної поведінки «Булінг! Запобігання та протидія » |
вересень-жовтень |
учні I курсу |
|
2.2 |
Тренінг для педагогів з метою профілактики емоційного вигорання |
листопад |
педагоги |
|
2.3 |
Тренінг «ІКТ: друг та ворог. Безпечна поведінка дітей в інтернеті» |
лютий |
учні |
|
2.4 |
Тренінг «Булінг-STOP» в рамках Тижня протидії булінгу |
вересень-жовтень |
учні |
|
2.5 |
Формування навичок дружніх стосунків серед здобувачів освіти, проведення бесід щодо забезпечення попередження насильства та булінгу, обговорення проблемних ситуацій |
упродовж року |
учні, педагоги |
|
2.6 |
Поради батькам щодо зменшення ризику булінгу та кібербулінгу для своєї дитини |
упродовж року |
батьки |
|
3.Корекція |
||||
3.1 |
Проведення психо-корекційної роботи з учнями за результатами діагностик |
упродовж року |
учні |
|
3.2 |
Індивідуальна корекційна робота з учнями: -із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; -із числа дітей з інвалідністю; -соціально незахищених сімей,тощо |
упродовж року |
учні |
|
3.3 |
Проведення корекційно-тренінгових занять для подолання тривожності серед учнів ( за результатами діагностичних спостережень) |
листопад |
учні I курсу |
|
3.4 |
Індивідуальна та групова робота з учнями, які мають ускладнення стосовно адаптації до навчання в училищі |
упродовж року |
учні |
|
3.5 |
Проведення корекційного тренінгового заняття для подолання агресивних проявів серед учнів |
грудень |
учні |
|
3.4 |
Проведення групових та індивідуальних занять з учнями щодо профілактики шкідливих звичок |
упродовж року |
учні |
|
3.5 |
Проведення тренінгового заняття щодо запобігання емоційного вигорання |
грудень |
педагоги |
|
4.Консультування |
||||
4.1 |
Надання психологічної допомоги учням із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, напівсиротам та учням із багатодітних сімей |
упродовж року |
учні |
|
4.2 |
Індивідуальне консультуван-ня батьків,класних керівни-ків, кураторів, майстрів виробничого навчання з метою покращення адапта-ційного періоду учнів I курсу |
упродовж року |
учні |
|
4.3 |
Індивідуальні консультування учнів за потреби |
упродовж року |
учні |
|
4.4 |
Індивідуальні консультації кураторів, класних керівників з питань присутньої девіантної поведінки певних учнів |
упродовж року |
учні |
|
4.5 |
Індивідуальні консультуван-ня класних керівників, кура-торів, майстрів виробни-чого навчання про форми профілактичної роботи та подолання булінгу, конфліктів, насильства серед учнів |
упродовж року |
куратори, класні керівники, майстри виробничо-го навчання |
|
4.6 |
Індивідуальні консультування учнів щодо проблем: -взаємостосунків; -внутрішньо-особистісних конфліктів |
упродовж року |
учні |
|
4.7 |
Консультативна робота з учнями, що перебувають в кризовій ситуації |
упродовж року |
учні |
|
5.Просвіта |
||||
5.1 |
Інформаційна бесіда спрямована на протидію булінгу |
вереснь-жовтень |
учні |
|
5.2 |
Тренінг для педагогів з метою профілактики емоційного вигорання |
грудень |
педагоги |
|
5.3 |
Тренінг «ІКТ: друг та ворог. Безпечна поведінка дітей в інтернеті» |
лютий |
учні |
|
5.4 |
Бесіда, присвячена Міжнародному дню боротьби з курінням, зловживання наркотичних засобів (15 листопада) |
листопад |
учні |
|
5.5 |
Година спілкування, присвячена Міжнародному дню толерантності (16 листопада) |
листопад |
учні |
|
5.6 |
Заходи в рамках акції «16 днів проти насилля» |
грудень |
учні |
|
5.7 |
Година спілкування до Всесвітнього дня здоров’я (7 квітня) |
квітень |
учні |
|
5.8 |
Година спілкування до Міжнародного дня сім’ї (15 травня) |
травень |
учні |
|
5.9 |
Бесіда, присвячена Дню захисту дітей (1 червня) |
червень |
учні |
|
6.Інше |
||||
6.1 |
Підготовка до проведення тренінгів, бесід з учнями, батьками, педпрацівниками |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.2 |
Участь в методичних семі-нарах, нарадах психологів |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.3 |
Консультації в ЗІППО |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.4 |
Складання річного та місячного планів роботи |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.5 |
Проведення підсумків роботи за І семестр |
грудень |
практичний психолог |
|
6.6 |
Робота в бібліотеці, самопідготовка |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.7 |
Співпраця з директором обласного центру практичної психології і соціальної роботи |
упродовж року |
практичний психолог |
|
6.8 |
Співпраця з заступником директора з виховної роботи |
упродовж року |
заступник директора з виховної роботи Скиба М.П. |
|
Практичний психолог Є.Є. Боринська