І. ВСТУП
Психологічна служба в закладі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психічних умов розвитку особистості.
Діяльність практичного психолога УВКУ ДТЕУ на 2024-2025 навчальний рік враховує наступні нормативно правові документи:
– Конституцію України;
– Закон України «Про освіту»;
– Конвенцію ООН про права дитини;
– Наказ МОН від 22 травня 2018 року №509, зареєстрований в міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337 «Положення про психологічну службу»;
– Концепцію розвитку психологічної служби системи освіти України;
– Етичний кодекс практичного психолога.
А також:
– лист МОН від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії»;
– лист МОН від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»;
– лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»;
– лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національно- патріотичного виховання в закладах освіти України»;
Психологічна служба – це структурний підрозділ, який у своїй діяльності забезпечує психологічний супровід освітнього процесу у всіх напрямках.
В час військової агресії набули поширення гострі питання стану психологічного здоров’я здобувачів освіти та їхніх батьків, що впливає і на освітній процес у новому навчальному році, стресові стани, емоційні розлади, високий рівень тривожності форми девіантної і протиправної поведінки, деградація моральних цінностей, незаконні види дитячої праці та ін. Таким чином, посилюється актуальність і соціальне значення психологічного супроводу освітнього процесу.
ІІ. Цілепокладаюча частина
Метою діяльності практичного психолога є: сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Проблема, над якою працює практичний психолог:
«Сприяння розвитку особистості шляхом формування психологічної та соціальної компетентності ».
Основними завданнями діяльності практичного психолога у навчальному році є:
- розв’язання освітніх та виховних завдань, що сприятиме збереженню
психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процес;.
- здійснювати психологічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб;
- проводити психологічний супровід в умовах воєнного стану;
- запровадити онлайн консультування;
- адаптувати учасників освітнього процесу до кризових ситуацій;
- проводити профілактичну роботу з метою подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх;
- забезпечити захист прав і свобод учнів, створити безпечне освітнє середовище (запобігання всіх видів насильства, торгівлі людьми, булінгу, мобінгу, кібербулінгу);
- проводити просвітницькі заходи з питань сексуальності людини, сексуального виховання, ВІЛ/СНІДу тощо;
- подолання наслідків травматичних інцидентів, налагодження контакту, довіри та комунікації між усіма учасниками освітнього процесу.
Очікувані результати
– Подолання кризових станів.
– Подолання наслідків травматичних інцидентів, налагодження контакту, довіри та комунікації між усіма учасниками освітнього процесу.
– Виключення випадків булінгу (цькування), домашнього насильства та дискримінації серед учасників освітнього процес.
– Подолання проблем адаптації та навчальних труднощів серед учнівської молоді.
– Підвищення відповідальності здобувачів освіти, формування здатності протистояти негативному впливу однолітків, дорослих та кризовим ситуаціям.
– Збереження та зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу.
– Профілактика здорового способу життя.
III. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
№ з/п |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти |
Термін проведення |
Цільова група |
1. |
ДІАГНОСТИКА |
|
|
1.1 |
Провести діагностику соціальної адаптованості учнів за «Методикою дослідження соціальної адаптованості» |
Вересень-жовтень |
Учні 1-х курсів |
1.2 |
Провести анкетування з метою з’ясування ставлення учнів до здорового способу життя та девіантної поведінки |
Листопад |
Учні 1-2-х курсів |
1.3 |
Провести анкетування щодо обізнаності про поняття булінгу |
Жовтень-Листопад |
Учні 1-2-х курсів |
1.4 |
Анкетування «Картка адаптації першокурсника» |
Жовтень |
Учні 1-2-х курсів |
1.5 |
Діагностика згуртованості учнівського колективу |
Жовтень |
Учні 1-2-х курсів |
1.6 |
Діагностика інтернет-залежності молоді |
Грудень |
Учні 1-2-х курсів |
1.7 |
Моніторинг психологічного клімату в педагогічному колективі |
Грудень |
Педагоги |
1.8 |
Індивідуальна діагностика здобувачів освіти за потребою та запитом |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
1.9 |
Діагностика готовності випускників до трудової професійної діяльності |
Лютий- Червень |
Учні 1-2-х курсів |
2. |
ПРОФІЛАКТИКА |
|
|
2.1 |
Профілактика емоційної втоми, зняття напруги, агресивних проявів |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
2.2 |
Профілактична година «Психологічна допомога у кризових ситуаціях» |
Жовтень |
Учні 1-х курсів |
2.3 |
Профілактика шкідливих звичок серед учнів та формування навичок здорового способу життя |
Листопад |
Здобувачі освіти |
2.4 |
Профілактика подолання насильницьких дій та протиправної поведінки серед учнів |
Грудень |
Учні 1-2-х курсів |
2.5 |
Профілактика емоційного вигорання. Тренінг |
Грудень- Січень |
Педагогічний колектив |
2.6 |
Профілактика безпечної поведінки в інтернеті |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
2.7 |
Профілактика та культура психічного здоров’я молоді |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
2.8 |
Профілактика психологічної витривалості та стійкості в умовах воєнного часу (Резильєнтність) |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
3. |
КОРЕКЦІЯ |
|
|
3.1 |
Групова психокорекційна робота з першо-курсниками, що мають труднощі в період адаптації |
Жовтень |
Учні 1-х курсів |
3.2 |
Індивідуальна корекційна робота з учнями: – із числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування; – дітей з інвалідністю; – соціально-незахищених сімей, тощо |
Упродовж року |
Учні 1-2-х курсів |
3.3 |
Проведення корекційних занять в групах з низьким рівнем згуртованості |
Жовтень-Грудень |
Учні 1-2-х курсів |
3.4 |
Проведення корекційних занять, спрямо-ваних на подолання шкідливих звичок |
Упродовж року |
Учні 1-2-х курсів |
3.5 |
Відвідувати заняття теоретичного та виробничого навчання з метою визначення труднощів, які впливають на успішність учнів (за запитом дирекції) |
Упродовж року |
Учні 1-2-х курсів |
4. |
КОНСУЛЬТУВАННЯ |
|
|
4.1 |
Надавати індивідуальні консультації всім учасникам освітнього процесу |
Упродовж року |
Здобувачі освіти |
4.2 |
Надавати групові консультації всім учасникам освітнього процесу
|
Упродовж року |
Учні, класні керівники, викладачі, майстри в/н |
4.3 |
Надавати консультації учням з особли-вими освітніми потребами щодо розвит-ку упевненості, самооцінки, самоконтролю, позитивного світосприйняття |
Упродовж року |
Учні 1-2-х курсів |
4.4 |
Онлайн-консультації (у разі необхідності) |
Упродовж року |
Учні 1-2-х курсів |
5. |
ПРОСВІТА |
|
|
5.1 |
Психологічна просвіта з питань адаптації студентів за результатами анкетувань |
Жовтень |
Класні керівники, куратори |
5.2 |
Просвітницька година щодо турботи про ментальне здоров’я |
Жовтень-грудень |
Серед учнів 1-2-х курсів |
5.3 |
Просвітницька бесіда до Міжнародного дня боротьби з курінням (15 листопада) |
Листопад |
Серед учнів 1-2-х курсів |
5.4 |
Просвітницька година до Міжнародного дня толерантності (16 листопада) |
Листопад |
Серед учнів 1-2-х курсів |
5.5 |
Провести цикл просвітницьких бесід: – «Формування безпечного освітнього середовища»; – «Протидія булінгу та насильству»; – «Орієнтири в інформаційному просторі, в т.ч. в мережі Інтернет»; – «Орієнтація на збереження психічного здоров’я та дотримання заходів безпеки»; -«Управління емоціями та розвиток емоційного інтелекту»; -«Дотримання балансу між рольовим спілкуванням викладач-учень, батько-дитина»; – «Позиція Я, Ти у встановленні контакту з учнями»; – «Допомога підлітку в кризових ситуаціях» |
Упродовж року |
Серед учнів 1-2-х курсів |
6. |
ІНШЕ |
|
|
6.1 |
Підготовка до проведення тренінгів, бесід з учнями, батьками, педагогічними праців-никами |
Упродовж року |
Практичний психолог |
6.2 |
Участь у методичних семінарах, нарадах психологів |
Упродовж року |
Практичний психолог |
6.3 |
Консультації в ЗІППО (за потребою) |
Упродовж року |
Практичний психолог |
6.4 |
Складання річного плану та звіту |
Упродовж року |
Практичний психолог |
6.5 |
Робота в бібліотеці, самопідготовка |
Упродовж року |
Практичний психолог |
6.6 |
Співпраця з заступником директора з виховної роботи та дирекцією |
Упродовж року |
Дирекція. |