Перспективний план роботи практичного психолога

І. ВСТУП

    Психологічна служба в закладі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психічних умов розвитку особистості.

       Діяльність  практичного  психолога  УВКУ ДТЕУ на 2024-2025 навчальний рік враховує наступні нормативно правові документи:

– Конституцію України;

– Закон України «Про освіту»;

– Конвенцію ООН про права дитини;

– Наказ МОН від 22 травня 2018 року №509, зареєстрований в міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року  за № 885/32337 «Положення про психологічну службу»;

– Концепцію розвитку психологічної служби системи освіти України;

– Етичний кодекс практичного психолога.

А також:

–  лист МОН від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії»;

– лист МОН від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах  воєнного стану в Україні»;

    – лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»;

– лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національно- патріотичного виховання в закладах освіти України»;

Психологічна служба – це структурний підрозділ, який у своїй діяльності забезпечує психологічний супровід  освітнього процесу у всіх напрямках.

В  час військової агресії набули поширення гострі питання стану психологічного здоров’я здобувачів освіти та їхніх батьків, що впливає і на освітній процес у новому навчальному році, стресові стани, емоційні розлади, високий рівень тривожності форми девіантної і протиправної поведінки, деградація моральних цінностей, незаконні види дитячої праці та ін. Таким чином, посилюється актуальність і соціальне значення  психологічного супроводу освітнього процесу.

ІІ. Цілепокладаюча частина

Метою діяльності практичного психолога є: сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.

Проблема, над якою працює практичний психолог:

«Сприяння розвитку особистості шляхом формування психологічної та соціальної компетентності ».

 

Основними завданнями діяльності практичного психолога у навчальному році є:

  • розв’язання освітніх та виховних завдань, що сприятиме збереженню

психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процес;.

  • здійснювати психологічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб;
  • проводити психологічний супровід в умовах воєнного стану;
  • запровадити онлайн консультування;
  • адаптувати учасників освітнього процесу до кризових ситуацій;
  • проводити профілактичну роботу з метою подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх;
  • забезпечити захист прав і свобод учнів, створити безпечне освітнє середовище (запобігання всіх видів насильства, торгівлі людьми, булінгу, мобінгу, кібербулінгу);
  • проводити просвітницькі заходи з питань сексуальності людини, сексуального виховання, ВІЛ/СНІДу тощо;
  • подолання наслідків травматичних інцидентів, налагодження контакту, довіри та комунікації між усіма учасниками освітнього процесу.

Очікувані результати

          –  Подолання кризових станів.

          – Подолання наслідків травматичних інцидентів, налагодження контакту, довіри та комунікації між усіма учасниками освітнього процесу.

          –  Виключення випадків булінгу (цькування), домашнього насильства та дискримінації серед учасників освітнього процес.

           –  Подолання проблем адаптації та навчальних труднощів серед учнівської молоді.

           –  Підвищення відповідальності здобувачів освіти, формування здатності протистояти негативному впливу однолітків, дорослих та кризовим ситуаціям.

           –  Збереження та зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу.

           –  Профілактика здорового способу життя.

 

III. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА

 

№ з/п

Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти

Термін проведення

Цільова група

1.

ДІАГНОСТИКА

 

 

1.1

Провести діагностику соціальної адаптованості учнів за «Методикою дослідження соціальної адаптованості»

Вересень-жовтень

Учні 1-х курсів

1.2

Провести анкетування з метою з’ясування ставлення учнів до здорового способу життя та девіантної поведінки

Листопад

Учні 1-2-х курсів

1.3

Провести анкетування щодо обізнаності про поняття булінгу

Жовтень-Листопад

Учні 1-2-х курсів

1.4

Анкетування «Картка адаптації першокурсника»

Жовтень

Учні 1-2-х курсів

1.5

Діагностика згуртованості учнівського колективу

Жовтень

Учні 1-2-х курсів

1.6

Діагностика інтернет-залежності молоді

Грудень

Учні 1-2-х курсів

1.7

Моніторинг психологічного клімату в педагогічному колективі

Грудень

Педагоги

1.8

Індивідуальна діагностика  здобувачів освіти  за потребою та запитом  

Упродовж року

Здобувачі освіти

1.9

Діагностика готовності випускників до трудової  професійної діяльності

Лютий- Червень

Учні 1-2-х курсів

2.

ПРОФІЛАКТИКА

 

 

2.1

Профілактика емоційної  втоми, зняття напруги, агресивних проявів

Упродовж року

Здобувачі освіти

2.2

Профілактична година «Психологічна допомога у кризових ситуаціях»

Жовтень

Учні 1-х курсів

2.3

Профілактика шкідливих звичок серед учнів та формування навичок здорового способу життя

Листопад

Здобувачі освіти

2.4

Профілактика подолання  насильницьких дій  та протиправної поведінки серед учнів

Грудень

Учні 1-2-х курсів

2.5

Профілактика емоційного вигорання. Тренінг

Грудень- Січень

Педагогічний колектив

2.6

Профілактика безпечної поведінки в інтернеті

Упродовж року

Здобувачі освіти

2.7

Профілактика та культура психічного здоров’я  молоді

Упродовж року

Здобувачі освіти

2.8

Профілактика психологічної витривалості та стійкості в умовах воєнного часу (Резильєнтність)

Упродовж року

Здобувачі освіти

3.

КОРЕКЦІЯ

 

 

3.1

Групова психокорекційна робота з першо-курсниками, що мають труднощі в період адаптації

Жовтень

Учні 1-х курсів

3.2

Індивідуальна корекційна робота з учнями:

– із числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування;

– дітей з інвалідністю;

– соціально-незахищених сімей, тощо

Упродовж року

Учні 1-2-х курсів

3.3

Проведення корекційних занять в групах з низьким рівнем згуртованості

Жовтень-Грудень

Учні 1-2-х курсів

3.4

Проведення корекційних занять, спрямо-ваних на подолання шкідливих звичок

Упродовж року

Учні 1-2-х курсів

3.5

Відвідувати заняття теоретичного та виробничого навчання з метою визначення труднощів, які впливають на успішність учнів (за запитом дирекції)

Упродовж року

Учні 1-2-х курсів

4.

КОНСУЛЬТУВАННЯ

 

 

4.1

Надавати індивідуальні консультації всім учасникам освітнього процесу

Упродовж року

Здобувачі освіти

4.2

Надавати групові консультації всім учасникам освітнього процесу

 

Упродовж року

Учні, класні керівники,

викладачі, майстри в/н

4.3

Надавати консультації учням з особли-вими освітніми потребами щодо  розвит-ку упевненості, самооцінки, самоконтролю, позитивного світосприйняття

Упродовж року

Учні 1-2-х курсів

4.4

Онлайн-консультації (у разі необхідності)

Упродовж року

Учні 1-2-х курсів

5.

ПРОСВІТА

 

 

5.1

Психологічна просвіта з питань адаптації студентів за результатами анкетувань

Жовтень

Класні керівники, куратори

5.2

Просвітницька година щодо турботи про ментальне  здоров’я

Жовтень-грудень

Серед учнів 1-2-х курсів

5.3

Просвітницька бесіда до Міжнародного дня боротьби з курінням (15 листопада)

Листопад

Серед учнів 1-2-х курсів

5.4

Просвітницька година до  Міжнародного дня толерантності (16 листопада)

Листопад

Серед учнів 1-2-х курсів

5.5

Провести цикл просвітницьких бесід:

– «Формування безпечного освітнього середовища»;

– «Протидія булінгу та насильству»;

– «Орієнтири в інформаційному просторі, в т.ч. в мережі Інтернет»;

– «Орієнтація на збереження психічного здоров’я та дотримання заходів безпеки»;

-«Управління емоціями та розвиток емоційного інтелекту»;

-«Дотримання балансу між рольовим спілкуванням викладач-учень, батько-дитина»;

– «Позиція Я, Ти у встановленні контакту з учнями»;

– «Допомога підлітку в кризових ситуаціях»

 

Упродовж року

 

Серед учнів 1-2-х курсів

6.

ІНШЕ

 

 

6.1

Підготовка до проведення тренінгів, бесід з учнями, батьками, педагогічними праців-никами

Упродовж року

Практичний психолог

6.2

Участь у методичних семінарах, нарадах психологів

Упродовж року

Практичний психолог

6.3

Консультації в ЗІППО (за потребою)

Упродовж року

Практичний психолог

6.4

Складання річного плану та звіту

Упродовж року

Практичний психолог

6.5

Робота в бібліотеці, самопідготовка

Упродовж року

Практичний психолог

6.6

Співпраця з заступником директора з виховної роботи та дирекцією

Упродовж року

 Дирекція.